Joulu ja Uusi Vuosi

¡Hola todos! Tällä kertaa mä selitän mun joulusta ja uudesta vuodesta täällä Chilessä. 

Joulu

24. päivä joulukuuta me kaikki nukuttii tosi pitkää. Mun host-vanhemmat heräs vähän aikasempaa ku he alko valmistelemaa sitä että sukulaiset tulee tänne meille. Se aamu ja ilta oli tosi rauhallisii ja melko normaalejakin. Mut sitten suurinpiirtein kello 22 illalla tänne alko tulla sukulaisii. Loppupelissä meitä oli yhteensä 11 ihmistä siinä pöydässä. Ruokana oli joko kanaa tai lihaa, eli aika perus Chileläistä ruokaa. Ja riisiä. Täällä syödään siis ihan törkeesti lihaa tai kanaa ja riisiä. Ja samaa oli huomattavasti jouluna. Paitsi et se kana oli täytetty jollaan. Ja sit oli jotaa salaatteja. Täällä on sellanen tomaatti, sipuli, yrtti sekotelma salaatti joka on tyypillinen Chileläis salaatti. Ei oo ihan mun juttu. Mutta tosiaan jälkiruoka kattaus oli sit aika kattava. Oli varmaa kolmee erilaista kakkua, jotaa jäähdykkeitä, muffinseja ja siis en ees muista mitä kaikkee. Sit puolen yön jälkee tähän tuli käymää viel yks sukulais perhe. Me lapset (hehe) mentii siinä jossaa vaiheessaki vähän ulos. Ja sit oli lahjojen jaot. Mie en oikeestaa toivonu mitää muutaku yhtä kirjaa, mut silti sain monta juttua. Miulla ei ollu oikee joulu fiilis, ilman kylmyyttä ja omaa Suomi perhettä. Mut oli miulla silti tosi kiva ja ikimuistonen joulu. Ja ei miulla ollu oikeestaa ees hirveen ikävä perhettä, vaikka aikasempien vuosien vaihtarit varotteli joulusta ja että silloin iskee hirvee koti ikävä. Miulla ei iskeny. 

Täällä ei tosiaan ole aitoja kuusia, joten kaikki on muovi versioita. Joskus aikoinaan kuulemma on ollut aitoja kuusia joulukuusina, mutta ne vissii kuivu niin nopeesti et siin ei ollu mitää järkee. Ja se mikä mua ihmetyttää on, että nää vaihtaa joulun teema väriä. Eli toisin sanoen ostaa uudet koristeet joka ikinen vuosi. Kyl ne joitain käytti uudestaan mut suuriman osan jutuista osti uutena. 





Meijän muffinsit. Ne on ehkä maailman kummallisimmalla tavalla hienoimmat muffinsit ikinä, ainaki mitä oon ite ollu mukana tekemässä. Ja ne oli myös tosi hyvii. 

Mä tein myös joulutorttuja. Ne ei muistuttanu juuri ollenkaan suomalaisii mut ei se haittaa, ne oli ihan hyvii. 



Nää soitti hirmu paljon Michael Bubleen joululevyy ihan vaa mun mieliks (mielestäni tää on maailman paras joululevy, ja siis voisin kuunnella tätä koko vuoden ympäri). Todiste siitä että mulla on maailman paras host-perhe. 




Täällä mun kaupungissa ainakin (väitän että koko Chilessä) on aika iso juttu tää talojen koristelu. Ja mun kaupungissa oli ihan kilpailukii siitä kenellä on hienoimmat koristeet. Ja täällä Llay-Llayssä on yks talo (Casa de Navidad) joka on koristeltu joka nurkkaa myöten. Kaikki ruokavälineet ja tyynyt, verhot, vessapaperi ihan kaikki oli joulusta. Ja sinne taloo pääsee sisää ihmettelemää sitä kaikkee. Eikä se maksa mitää. Miusta tuntu jotenki hassulta, että ne ihmiset oikeesti asuu siellä ja päästää ihan tuntemattomii ihmisii sinne taloo. Yks ilta siellä oli käyny suurinpiirtein 200 ihmistä. Sinne oli ihan kunnon jonot. Oli oikein kiva kokemus. 








Uusi Vuosi

Me herättii suhteellisen myöhään ja lähettii ajamaa kohti Viña del Maria. Me käytii tosi nopeesti käymässä tädin luona, vietii sinne ruokii jota oltii valmistettu. Mie yritin tehä mokkapaloja mut nää ainakset ei ihan täsmänny ja niistä tuli aika kamalan makusii. Mut ens kerral niitten pitäis onnistuu, koska tiiän missä meni pielee. Sit lähettii viemää meijän tavaroita mun serkun asunnolle, koska me nukuttii siellä. Se oli ihan törkeen korkee ja mun host-äiti oli ihan peloissaa. Se oli varmaa kaikista korkein rakennus missä oon ikinä käyny. Ja kaiken lisäks se oli viel sillai vähän vuorella. Näkymät oli huikeet!! Me laitettii paikat kuntoo ja laittauduttii ja lähettii takas sinne tädin asunnolle. Mun täti asuu siis ihan meren ranalla ja hänen asunnosta on ihanat näköalat. Siellä oli meijän uuden vuoden bileet. Paljon sukulaisii ja ruokaa. Kello 0.00 alko ilotulitukset. Ja yks rakettien lähetys alusta oli just siinä meijän talon edessä. Se räiskintä kesti suurinpiirtein puol tuntii, ehkä vähän enemmän. Ja siis täällä Chilessä on koko latinalaisen Amerikan suurin uuden vuoden ilotulitus näytös. Koska me siitä meidän asunnolta nähtii vaan kolmet ilotukset mut niitä on tässä Viña del Marin, Valparaison ja Concinin (ovat siis kolme kaupunkia ihan lähekkäin) on yhteensä yli 50 samanlaista ilotulitteiden lähetys alustaa. Sen kaiken vois nähä jostain tosi korkeesta rakennuksesta vuoren huipulta. Ehkä joku päivä pääsen näkee sen! Täällä on tapana syödä yks viinirypäle joka seuraavan vuoden kuukaudelle ja toivoo jotain sille ajan jaksolle. Taisin syödä kaks huhtikuulle. Muuten me tanssittii ihan hirveesti ja melkee kaikki oli mukana, aikuisetkin. Miulla oli ihan sika kivaa, ihan sama vaikka oon oikeesti tosi huono tanssimaa. Nukkumaa mentiin myöhään. 

Täs mä ja mun host-perhe. Tai siis osa siitä. Ne joiden luona oon kaikki päivät. 







Tossa on vähän näkymii mun serkun talolta (tai siis mun ymmärtääkseni se vuokraa sitä eteenpäin, että ei itse siis asu siellä). Ja siis toi kerrostalo tossa edessä on suurinpiirtein 20 kerroksen korkunen ja se on noin paljon alempana. Ja mun yläpuolella oli vielä suurinpiirtein kymmenen kerrosta. 


Oli varmaan paras uusi vuosi pitkää aikaa. Tuntuu hassulta että tänä vuonna tuun takas Suomee. Toisaalta kiva palata toisaalta en haluis ikinä lähtee täältä. 

Con amor Venla. 










Kommentit

  1. Kultatytyni! Sie käytät edelleen sanaa "huomattavasti" omaan, persoonallseen tapaasi. Omani. Hyvä, ettet ikävöiny jouluna, vaikka me pelättiin etukäteen molemmat, että joulusta tulee kamala ikävän takii! Hyvä me! Mie oon niin kiitollinen siun perheelle kaikesta. Kerro terveiseni heille!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit